SENESTE OPDATERING:

24/11/2024

VAGTTELEFON: 93 60 33 42

§1 Foreningens navn og formål

Stk. 1 Foreningens navn
Foreningen hedder Search and Rescue Danmark, som forkortes SAR DK.

Stk. 2 Foreningens formål
SAR DK’s formål er at assistere pårørende, myndigheder og organisationer ved eftersøgning af forsvundne personer i Danmark.

Stk. 3 Foreningens arbejde
a. SAR DK koordinerer og udfører eftersøgning af høj kvalitet efter forsvundne mennesker.
b. Så vidt muligt uddannes operative medlemmer efter retningslinjer fra NASAR.
c. Eftersøgninger kan udføres med, eller uden spontane frivillige.
d. SAR DK vil passe på spontane frivillige ved altid, så vidt muligt, at have førstehjælpere til rådighed ved udførelsen af eftersøgninger, koordineret og ledet af SAR DK.

§2 Hjemsted
a. Foreningen er opbygget decentralt, og hører derfor hjemme i hele Danmark.
b. Foreningens officielle adresse, er siddende formands adresse.

§3 Medlemmer

Stk. 1 Hvem kan blive medlem
a. Alle personer, der udviser de rette værdier, og som er fysisk og psykisk egnede til at udføre den ønskede funktion i foreningen.
b. Alle nye medlemmer skal fremvise straffeattest, og der indhentes børneattest.
c. Børne- og straffeattest opdateres hvert år.
d. Optagelse af nye medlemmer kan begrænses, eller stoppes, hvis bestyrelsen finder det nødvendigt af hensyn til forholdet mellem mandskab og opgaver, både administrativt og operationelt.

Stk. 2 Udrustning
a. Medlemmer forpligter sig til at besidde det nødvendige udstyr, basisudstyr, til udførelsen af medlemmets funktion.
b. Basisudstyr defineres ud fra beskrivelse i bogen ”Fundamentals of Search And Rescue” af NASAR, og tilpasses foreningens opgaver og operationelle område.

Stk. 3 Uddannelse
a. Medlemmer forpligter sig til at gennemføre og vedligeholde den nødvendige uddannelse og/eller certificering for udførelse af medlemmets funktion.
b. Den nødvendige uddannelse defineres i beskrivelse af funktioner i foreningen.

Stk. 4 Forsikring
a. Grundet begrænset økonomi, er SAR DK ikke i stand til at forsikre hverken medlemmer eller spontane frivillige. Det er derfor medlemmers og spontane frivilliges eget ansvar at have den nødvendige forsikringsdækning, eller selv afholde eventuelle udgifter, der kan komme som følge af udførelse af foreningens arbejde.
b. Forsikring af medlemmer og spontane frivillige prioriteres meget højt, skulle økonomien tillade køb af denne.

Stk. 5 Støttemedlemskab
Støttemedlemmer betegnes ikke som (aktive) medlemmer af SAR DK, og har derfor ikke ret til at bære foreningens navn og identificerende mærker, og må kun identificere sig som havende tilhørsforholdet støttemedlem.

§4 Eksklusion af medlemmer

Stk. 1 Hvornår kan medlemmer ekskluderes
a. Når et medlem handler i strid med foreningens vedtægter, værdier, anvisninger eller loven, kan et medlem ekskluderes.
b. De enkelte tilfælde vil drøftes i bestyrelsen, som beslutter evt. konsekvenser.

Stk. 2 Hvordan ekskluderes medlemmer
a. Der sendes en mail til medlemmet fra bestyrelsen, der oplyser om at medlemmets medlemskab ophører, samt begrundelse herfor.
b. Medlemmet har 14 dage til at gøre indsigelse. Indsigelsen behandles af bestyrelsen indenfor 14 dage, hvorefter medlemmet modtager besked om den endelige beslutning.
c. Betalt kontingent refunderes ikke.

§5 Kontingent

Stk. 1 Kontingenter
a. Der findes grundlæggende to forskellige kontingenter: Medlemskontingent og støttekontingent

b. Medlemskontingent er 300kr pr. år. Opkræves halvårligt d. 01/04 og d. 01/10
Støttekontingent er 200kr pr. år. Opkræves halvårligt d. 01/04 og d. 01/10

c. Hundeførere betaler et træningstillæg på 300kr pr. hund. Opkræves halvårligt d. 01/04 og d. 01/10

d. Certificerede hundeførere betaler halv pris

Stk. 2 Konsekvens for ubetalt kontingent
Betales kontingentet ikke inden for en frist givet af bestyrelsen ekskluderes medlemmet.

Stk. 3 Brug af foreningens midler
Foreningens midler bør prioriteres til formål, der fremmer foreningens operationelle kvalitet og kapacitet.

Foreningens udgifter bør som udgangspunkt prioriteres som følger:

  1. Grundlæggende udgifter som telefon, hjemmeside og lign.
  2. Kompetenceudbygning (materialer, instruktører)
  3. Forsikring
  4. Basisudstyr som veste, fløjter og lign.
  5. Kørselsgodtgørelse til medlemmer under udførelse af foreningens opgaver
  6. Andre udgifter

§6 Generalforsamling

Stk. 1 Afholdelse af generalforsamling
Generalforsamling afholdes én gang om året. Dato fastsættes af bestyrelsen.

Stk. 2 Frist for indkaldelse til generalforsamling
Fristen for at indkalde til generalforsamling er tre måneder.

Stk. 3 Stemmeret
Alle medlemmer, der har betalt kontingent, og har været aktive i organisationen indenfor de seneste 3 måneder kan stemme ved generalforsamlingen.

Stk. 4 Dagsorden for generalforsamling
Dagsordenen på generalforsamlingen er:
– Valg af formand, næstformand
– Regnskab
– Foreningens tilstand
– Foreningens opgaver
– Eventuelt

Stk. 5 Ekstraordinær generalforsamling
a. Fristen for indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling er én måned.
b. Alle aktive medlemmer kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling, hvis der ligger rimelig grund herfor.

§6 Foreningens bestyrelse

Stk. 1 Hvor mange skal der sidde i bestyrelsen
a. Tre.
b. Bestyrelsens størrelse revideres løbende i takt med behov og tilgængeligt personel.

Stk. 2 Bestyrelsens sammensætning og poster
– Formand
– Næstformand
– Kasserer

Stk. 3 Valg af formand, næstformand og kasserer
a. Formand og næstformand vælges på generalforsamling.
b. Kasserer udpeges af foreningens formand og næstformand.
c. For at kunne stille op til formand og næstformand skal man have været aktivt medlem i mindst to år.
d. Ved fratrædelse udpeger bestyrelsen et medlem, der overtager den ledige post, indtil næste ordinære generalforsamling.

Stk. 4 Hvor lange perioder er bestyrelsesmedlemmerne valgt for
Bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på et år.

§7 Økonomi

Stk. 1 Aflæggelse af regnskab
a. Regnskab fremlægges af kasserer på generalforsamling.
b. Regnskabet følger kalenderåret.
c. Generalforsamlingen godkender regnskabet.
d. Formand, næstformand og kasserer har tegningsret i foreningen.

§8 Ændring af vedtægter

Stk. 1 Hvordan kan vedtægter ændres
a. Vedtægter kan ændres, når 2/3 af bestyrelsen er enige om den givne ændring.
b. Vedtægterne kan ændres til enhver tid og med øjeblikkelig virkning.
c. Frist for medlemmers forslag til ændring af vedtægterne er tre måneder før ordinær generalforsamling.
d. Medlemmer kan til enhver tid indsende forslag til ændring af vedtægter til bestyrelsen.
Forslaget skal indeholde følgende:
– Hvilken vedtægt der ønskes ændres.
– Begrundelse for at vedtægten er uhensigtsmæssig.
– Forslag til ændringer i vedtægten.
– Formålet med den ændrede vedtægt.

§9 Opløsning af foreningen

Stk. 1 Beslutningstagere om opløsning
Beslutning om foreningens opløsning kan tages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling.
Beslutningen kan tages af 2/3 af foreningens aktive medlemmer, samt 2/3 af bestyrelsen.

Stk. 2 Opløsningens udførelse
a. Besluttes foreningen at blive opløst, fastsættes en tid for dette.
b. Der vælges et velgørende formål, der skal modtage evt. formue i foreningen.